قلمه گیری گل رز
کاشت گل و گیاه

قلمه گیری گل رز و راز‌های آن

قلمه زدن گل رز کاری به ظاهر ساده است اما دارای نکاتی است که باید بدانید تا بهترین نتیجه را از تکثیر رز بگیرید. در این مطلب شما با زمان آبیاری و بستر مناسب برای قلمه، نحوه ی صحیح قلمه زنی آشنا خواهید شد.

زمان قلمه گیری گل رز

بهترین زمان برای قلمه گیری گل رز فصل بهار است یعنی زمانی که شاخه دیگر گل نداشته باشد. زمان مناسب دیگر برای قلمه‌گیری فصل پاییز می‌باشد زمانی که برگ‌ها می‌ریزند.

انتخاب بهترین شاخه

اگر فصل بهار قلمه گیری می‌کنید از شاخه جوان و سبز استفاده کنید و حداقل طول شاخه 10 سانتی‌متر باشد. در فصل پاییز نیز از شاخه چوبی برای قلمه زنی استفاده کنید و طول ساقه بین 15 تا 20 سانتی متر باشد.
تعداد برگ‌های روی ساقه را کاهش دهید تا برگ‌ها انرژی و آب را مصرف نکنند و ریشه زایی به تاخیر نیفتد. فقط دو تا چهار برگ روی ساقه قرار دهید.
برای قلمه گیری از گیاه مادر و سالم استفاده کنید. قیچی مورد استفاده تیز و عاری از بیماری باشد (تیغه را ضدعفونی نمایید).
حداقل ضخامت ساقه یک سانتی‌متر باشد. ساقه انتخابی باید به طور کافی رشد کرده باشد. بهترین مکان قلمه گیری دقیقا زیر گره‌ها می‌باشد (گره محل اتصال برگ به ساقه می‌باشد). برش ساقه به صورت اریب و کج باشد.

خاک مناسب قلمه گیری گل رز

خاک مناسب باید رطوبت را جذب کند و از طرفی زهکشی خوبی هم داشته باشد. بهترین ترکیب برای خاک ترکیب مقدار کمی خاک باغچه، پرلیت و خاک برگ می‌باشد.

بیشتر بخوانید

آبیاری قلمه

روز‌های اول ریشه زایی قلمه هر روز باید آبیاری شود و محیط مرطوب باشد ولی بعد از ریشه زایی میزان آبیاری را کم کنید تا ریشه‌ها رشد کنند. در زمان قلمه‌گیری سعی کنید خاک همیشه مرطوب باشد برای همین ما از نیالون پلاستیکی برای کاور استفاده کردیم تا رطوبت خاک حفظ بشه

نور مناسب و زمان ریشه زایی

حتما قلمه ها را به دور از نور مستقیم خورشید قرار بدید تا هم خاک سریع خشک نشود و هم قلمه دچار مشکل نشود.
به صورت معمول حدود ۲ ماه زمان نیاز است تا قلمه های شما ریشه زدن و بتوانید به گلدان جدید منتقل کنید.
از سیب زیمین و عسل هم میتوانید برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده کنید، این مورد رو باید امتحان کنید ولی طبق تجربه و نظرات بیشتر کاربران در فضای مجازی ابتدا سیب زمینی را سوراخ کنید و سپس انتهای قلمه ها را داخل عسل زدن و در سیب زیمین قرار بدید. حالا میتونید در خاک سیب زمینی را قرار بدید و یا قرار ندید.

قلمه‌ها رو به کجا منتقل کنیم؟

شما باید قلمه ها را در محلی با نور غیر مستقیم و فیلتر شده نگهداری کنید، و حدودا دمای محیط بین ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتی گراد باشد. توجه داشته باشید که بهترین دما برای نگهداری قلمه و گلدان قلمه ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد که برای گرفتن نتیجه ایده آل است.
قلمه ها باید در محیطی که خاک آن مرطوب است قرار داشته باشند تا رطوبت مورد نیاز برای ریشه زایی فراهم شود، اگر دستگاه رطوبت ساز یا کاور برای قلمه ها فراهم نکرده اید میتونید از غبارپاشی هم استفاده کنید. این کار را هر روز صبح یا عصر انجام دهید.
قلمه ها به ۷تا ۸ هفته زمان نیاز دارند تا ریشه زایی زا تکمیل کنند. بعد از آن میتوان گل را به بستر دیگری انتقال داد.

با مشاهده ویدیو زیر شما هم می‌توانید در خانه گل رز خود را قلمه گیری کنید و آن را تکثیر نمایید. در این ویدئو شما با نحوه قلمه گیری بیشتر آشنا می‌شوید. همچنین برای آشنایی با روش دیگر تکثیر گل رز این پست را مشاهده کنید.

 

منبع: گل منو تو

این نوشته را به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
جوانه دار کردن بذر و تکثیر گل با ترفند جالب!
نوشتهٔ بعدی
قلمه‌ گیری درخت انجیر و راه‌های تکثیر آن

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جستجوی در نوشته‌ها


[wpdreams_ajaxsearchlite]

دسته‌بندی مقالات


آخرین مطالب


محبوب‌ترین محصولات


فهرست
enemad-logo