قلمه زدن گل رز
ترفند باغبانی, کاشت گل و گیاه

قلمه زدن گل رز و تکثیر آن

گل رز یکی از زیباترین و پر مصرف‌ترین و در عین حال محبوب ترین گل‌ها در بین مردم است. در این پست نحوه قلمه زدن و تکثیر این گل اشاره شده است.

تکثیر گل رز دارای روش‌های متفاوتی است که ما در اینجا روش قلمه زنی که رایج‌ترین این روش‌ها می‌باشد را توضیح خواهیم داد.

بهترین زمان برای قلمه زدن گل رز

برای قلمه زدن گل رز در بهار بهتر است در انتهای گلدهی که شاخه ها دیگر گل ندارند؛ اقدام کرد و قلمه را از ساقه های جوان و سبز که در طی دوره دارای گل بوده است تهیه کرد. طول شاخه باید حداقل ۱۰ سانتی متر باشد.
زمان مناسب دیگر برای قلمه زنی گل رز زمانی است که پاییز فرا رسیده و برگ ها می ریزند در این زمان برای قلمه باید از ساقه های چوبی استفاده نمود. طول این ساقه باید بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر باشد.
نکته قابل توجه برای قلمه زدن گل رز این است که باید ساقه را به حداقل برگ کاهش داد زیرا برگ ها انرژی و آب را مصرف می کند و ریشه زایی را به تاخیر می اندازند. فقط دو تا چهار برگ را بر روی ساقه نگهدارید.

محل قطع ساقه و ایجاد قلمه مناسب

ایجاد قلمه مناسب بستگی به مکان قطع شدن قلمه دارد بهترین مکان درست زیر گره هاست و اما گره به کجا میگویند؟ گره ها محل اتصال برگ ها به ساقه هستند.
برش را به صورت اوریب بزنید و یا اینکه حتما زخمی بر روی گیاه ایجاد کنید تا زمینه لازم برای ریشه زایی فراهم شود. از شاخه های خیلی جوان نمیتوان به عنوان قلمه استفاده کرد. ششمین برگ به پایین ساقه ای مناسب برای قلمه است.

خاک گلدان مناسب برای قلمه زدن گل رز

خاکی برای قلمه زنی مناسب است که علاوه بر جذب خوب رطوبت از زهکشی و تهویه خوبی نیز برخوردار باشد. باید این منظور از چند نوع خاک میتوانید استفاده کنید که در زیر نسبت های هریک را نیز آورده ایم :
  1. حجم های مساوی از خاک برگ + پرلایت
  2. دو حجم خاک برگ + یک حجم شن
  3. دو حجم کوکوپیت + یک حجم شن
هریک از این مخلوط ها که مورد استفاده قرار بگیرند برای قلمه بستری مناسب را فراهم می کننند. بهتر است دو ساعت قبل از کاشتن قلمه در خاک، خاک را آبیاری کنید. در این زمان خاک فرصت دارد تا آب اضافی را از دست بدهد.
باید بیش از نیمی از قلمه را در خاک فرو برد ( به طور تقریبی دو سوم قلمه) خاک را اطراف قلمه بدهید تا قلمه سفت شود. کمی آب برای محکم شدن قلمه در جای خود لازم است.

بیشتر بخوانید

آبیاری قلمه‌ زدن گل رز

روز های اول ریشه زایی قلمه باید هر روز آبیاری شود و محیط مرطوب باشد اما در روز های بعد از ریشه زایی باید میزان آبیاری را کم کرد تا ریشه ها خودشان به دنبال آب بروند و رشد کنند.

محیط مناسب برای قلمه های رز

قلمه های رز را در محیطی روشن و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهدارید. دمای اتاق برای قلمه مناسب است و اگر دما ۲۰ درجه باشد مناسب ترین محیط برای رشد قلمه فراهم شده است.
قلمه ها نیاز دارند در محیطی مرطوب قرار بگیرند. برای مرطوب نگه داشتن گیاه به غبار پاشی روزانه نیاز دارد راه دیگر برای این امر کشیدن پلاستیک شفاف بر روی قلمه است تا از خارج شدن رطوبت جلوگیری شود.
قلمه ها به ۷تا ۸ هفته زمان نیاز دارند تا ریشه زایی زا تکمیل کنند. بعد از آن میتوان گل را به بستر دیگری انتقال داد.

 

 

منبع: سبزانه

این نوشته را به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
پیوند زدن کاکتوس
نوشتهٔ بعدی
تکثیر گل رز به روش خوابانیدن هوایی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جستجوی در نوشته‌ها


[wpdreams_ajaxsearchlite]

دسته‌بندی مقالات


آخرین مطالب


محبوب‌ترین محصولات


فهرست
enemad-logo