قلمه گیری درخت انجیر و تکثیر آن
کاشت گل و گیاه

قلمه‌ گیری درخت انجیر و راه‌های تکثیر آن

با مطالعه این متن به راه‌های تکثیر درخت انجیر از جمله قلمه گیری درخت انجیر آشنا میشی به نحوی که می‌تونی خودت این کار رو به سادگی انجام بدی.

کاشت درخت انجیر مختص مناطق گرمسیری است. چون این درخت در مناطق سرد امکان رشد و باروری چندانی ندارد. به همین خاطر بسیاری از افراد پرورش درخت انجیر را در محیط داخلی منزل امتحان می کنند.
کاشت درخت انجیر در گلدان امکان شباهت سازی برای رشد را فراهم می کند. عده ای نیز کشت باغچه ای درخت انجیر را ترجیح می دهند اما در فصل زمستان پوشش مناسبی برای محافظت از سرما ایجاد می کنند.

شرایط کاشت و پرورش درخت انجیر

وضعیت نور

درخت انجیر در محیط پرنور کشت می شود. این درخت به تابش مستقیم نور خورشید برای رشد و ثمردهی نیاز دارد. نیاز درخت انجیر به نور مستقیم غیر قابل انکار و فاکتور گیری است. به همین خاطر باید نواحی رو به آفتاب را برای کاشت درخت انجیر انتخاب کرد. اگر پرورش درخت انجیر را در محیط منزل و در گلدان انجام می دهید، این گلدان را در محل مناسبی برای دریافت تابش روزانه قرار دهید.

وضعیت بارندگی

زمانی که ۲.۵ سانت از خاک انجیر خشک شده باشد، زمان آبیاری است. آبیاری درخت انجیر باید به طور منظم انجام شود. این درخت برای رشد به آب کافی نیاز دارد. اگر با زرد شدن برگ های درخت انجیر مواجه شدید، باید میزان آب دهی را افزایش دهید.
اگر این درختان به شکل دیمی کاشت شده اند، باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی متر بارش را از فصل پاییز تا ابتدای فصل بهار دریافت کنند.
اگر بارندگی کاهش یابد، بهتر است کشت آبی را برای درخت انجیر دنبال کنید. در زمان لقاح درخت نباید در معرض بارندگی باشد. چون محصول آن به شدت کم می شود. میوه انجیر در بارندگی های کم و هوای خشک به شکل دم کوتاه و کوچک می شود اما در هوای مرطوب به شکل بزرگ و دراز رویت می گردد. اگر در محیط منزل اقدام به آبیاری گلدان انجیر می کنید، در هر بار آبیاری ۳.۸ لیتر برای آن در نظر بگیرید.

 وضعیت دما

دمای مناسب برای کاشت درخت انجیر بین ۲۵ تا ۳۵ درجه می باشد. این گیاه قادر به تحمل دمای منفی ۱۲ درجه نیست و مانندکاشت درخت بادام به سرما حساس است. ضمن اینکه در شرایط دمایی بالاتر از ۴۲ درجه سانتی گراد نیز به طرز قابل توجهی دچار رشد کم می شود.

وضعیت خاک

خاک مناسب برای کاشت درخت انجیر خاکی از شن نرم تا رس سخت را در بر می گیرد اما در خاک های لیمونی بهترین رشد و نمو را از خود نشان می دهد. این خاک از نظر اسیدیته باید بین ۶ تا ۷.۵ باشد. مقاومت گیاه انجیر بالاست و در محیط هایی با خاک خشک و شور نیز کشت می گردد.

روش تکثیر

برای تکثیر درخت انجیر روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها در دو دسته تکثیر جنسی و غیر جنسی قرار می گیرند. از تکثیر جنسی زمانی استفاده می شود که شما دانه های درشتی از میوه انجیر به دست آورده باشید. به گونه ای که این دانه ها زیر دندان شما مشخص باشند. تکثیر غیرجنسی به روش های مختلفی چون پیوند، خواباندن شاخه، پاجوش و قلمه زدن تقسیم می گردد. قلمه زدن رایج ترین روش برای تکثیر درخت انجیر است.

قلمه گیری درخت انجیر

در روش قلمه زدن به شکل مستقیم حفره ای معادل یک تا ۱.۵ متر  با پهنای ۸۰ سانتی متر ایجاد و قلمه های ۳ یا ۴ ساله(بهتر است این قلمه ها در محدوده سنی انتخاب شوند که از نظر ضخامت برابر با ۲ تا ۴ سانتی متر و از نظر قدی برابر با ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر باشند) را در آن بکارید. این حفره ها با فواصل ۶ تا ۱۲ متر از یکدیگر ایجاد می گردند.
قلمه گیری درخت انجیر به روش خزانه ای نیز انجام می شود. در این روش قلمه هایی به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر انتخاب می شود. بهتر است این قلمه ها را از درختان ۲ یا ۳ ساله قطع کنید و در انتهای فصل پاییز اقدام به این برش نمایید. قلمه ها را در خاک رطوبتی با دمایی معادل۵ تا ۶ درجه حفظ نمایید.
در نهایت قلمه ها از پایان زمستان تا ابتدای بهار با فواصل ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر بر روی زمین کشت می شوند. زمانی که در حال کاشت قلمه هستید، باید آخرین جوانه از خاک خارج باشد. این قلمه ها به سرعت رشد تکمیلی خود را آغاز می کنند. یک سال منتظر باشید و آن گاه بهترین آن ها را به محلی جدید با عرض، گودی و طول نیم متر ببرید و بکارید.

برای آشنایی با قلمه گیری درخت انجیر ویدئوی آخر پست را مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانید

پاجوش

برای کاشت درخت انجیر با پاجوش بهتر است در بهمن یا اسفند دست به کار شوید و پاجوش ها را داخل حفره های آماده بکارید. تنها ۲ یا ۳ شاخه از نهال باقی بگذارید. برای کشت آبی حفره ای به اندازه ۲ متر ایجاد و حالا ۱.۵ متر از آن را با خاک پوشش دهید. حفره را آبیاری کرده و شاخه را درون آن بگذارید.
خواباندن شاخه
شاخه از بدنه درخت اصلی کنده نمی شود و در همان وضعیت به زیر خاک هدایت می گردد. آن گاه بعد از گذشت مدتی، شاخه منحرف شده ریشه می دهد و زندگی خود را از سر می گیرد. وقتی که گیاه یک ساله شد، دوباره قسمت بیشتری از آن در خاک نهان می گردد. این کار تا زمانی که فاصله گیاه کاشته شده با درخت اصلی به حد مطلوب برسد، ادامه می یابد. در نهایت بعد از به اندازه شدن این فاصله از درخت اصلی انجیر قطع و مستقل می گردد.

پیوند زدن

برای تولید انجیرهای مختلف مانند شاه انجیر، انجیر نوع سیاه، متی، سبز و بر از پیوند استفاده می شود. زمان مناسب برای پیوند درخت انجیر اردیبهشت و روش مناسب انتخاب شده برای پیوند روش لوله ای است.
نکات مهم برای کاشت درخت انجیر
  • در فصول رویش گیاه (بهار و تابستان) باید کوددهی را به شکل مایع انجام دهید. این کوددهی در فصل بهار و تابستان هفته ای یک بار انجام می شود. مخصوصاً زمانی که درخت دارای میوه شده است.
بهتر است برای انجام کوددهی زمان مشخصی در هفته را تعیین کنید اما در میزان و دفعات کوددهی برای رشد درخت انجیر زیاده روی نکنید. چون در این صورت مشکلات زیادی را برای درخت به دنبال خواهد داشت.
زمان برداشت میوه انجیر را با دست خود تعیین کنید. وقتی که انجیر به اندازه کافی نرم شده باشد، یعنی رسیده و آماده چیدن است.
برای جلوگیری از حملات پرندگان به انجیرها، حفاظ مناسبی حول درخت انجیر ایجاد کنید.
در این مطلب با مراحل تکثیر درخت انجیر آشنا شدید. شما می توانید بسته به شرایط آب و هوایی محل سکونت این گیاه را در گلدان یا باغچه منزل پرورش دهید و از محصول آن بهره مند گردید. در صورت علاقه مندی به کاشت گل رز دارید این مطلب رو از دست ندید.
در ویدئو زیر آموزش قلمه گیری درخت انجیر و تکثیر آن نشان داده شده است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
قلمه گیری گل رز و راز‌های آن
نوشتهٔ بعدی
ریشه زایی هوایی و نحوه تکثیر گیاه از این روش

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جستجوی در نوشته‌ها


[wpdreams_ajaxsearchlite]

دسته‌بندی مقالات


آخرین مطالب


محبوب‌ترین محصولات


فهرست
enemad-logo