تکثیر گل رز
ترفند باغبانی, کاشت گل و گیاه

تکثیر گل رز به روش خوابانیدن هوایی

گل رز یکی از زیباترین و پر مصرف‌ترین و در عین حال محبوب ترین گل‌ها در بین مردم است. این نوشته به شما آموزش خواهد داد که چگونه می‌توانید این گل زیبا را به روش خوابانیدن هوایی تکثیر کنید.

تکثیر گل رز دارای روش‌های متفاوتی است که ما در اینجا روش خوابانیدن هوایی را شرح خواهیم داد. برای آشنایی با روش تکثیر گل رز از طریق قلمه زنی می‌توانید این نوشته را مطالعه نمایید.

بهترین زمان تکثیر گل رز

بهترین زمان برای این نوع تکثیر گل رز در فصل بهار است. بوته ای را انتخاب کنید که در این فصل به خوبی گلدهی کرده باشد و نشانه های بلوغ را دارا باشد. شاخه ی سبز و جوان مناسب این نوع قلمه زدن گل رز است.

مراحل کار تکثیر گل رز به روش خوابانیدن هوایی

شاخه ای را به قطر مداد انتخاب کنید و از نداشتن آفات آن مطمئن شوید.
ابتدا تمامی خار ها و برگ های این ناحیه از ساقه را جدا کنید تا ریشه زایی بهتر و سریع تر صورت گیرد.
برش ها در قسمتی حدودا یک سانتی متر پایین تر از گره ایجاد کنید و قسمتی از پوست ساقه را جدا کنید و مطابق تصویر بالا دور تا دور ساقه را خالی کنید. بهتر است ارتفاع برش را ۲ سانتی متر در نظر بگیرید. دقت کنید که فقط پوست بالایی ساقه گل رز را بردارید و به قسمت های چاقو نزنید.

بیشتر بخوانید

دستمال کاغذی را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و دور تا دور ساقه ی پوست گرفته شده گل رز را با این هورمون بپوشانید. حال نایلونی را که از مقاومت آن مطمئن هستید به صورت لوله ای در آورده دور ساقه قرار دهید. انتهای لوله ی پلاستیکی را با ربان و یا نخی ببندید. دقت داشته باشید که این گره زیادی سفت نکنید زیرا باعث خفگی گیاه و متوقف شدن رشد ریشه می شود.
در مرحله ی آخر قلمه زدن گل رز, مخلوطی از کود، خاک برگ و خزه را کمی خیس کنید و داخل نایلون پلاستیکی بریزید و سر دیگر را نیز مانند قسمت پایین گره بزنید. حال گیاه را به مدت سه هفته برای ریشه زایی رها کنید.
معمولا در مدت سه هفته ریشه زایی تکمیل می شود ولی در برخی دیر تر این اتفاق می‌افتد. حال می‌توانید گیاه را جدا کرده و به گلدانی مناسب منتقل کنید.
در ویدیو زیر این مراحل کاملاً واضح و مشخص برای شما آورده شده است.

 

 

این نوشته را به اشتراک بگذارید

نوشتهٔ قبلی
قلمه زدن گل رز و تکثیر آن
نوشتهٔ بعدی
جوانه دار کردن بذر و تکثیر گل با ترفند جالب!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جستجوی در نوشته‌ها


[wpdreams_ajaxsearchlite]

دسته‌بندی مقالات


آخرین مطالب


محبوب‌ترین محصولات


فهرست
enemad-logo